Δευτέρα, 17 Δεκεμβρίου 2012

Το μάθημα της Βιολογίας στη β/θμια εκπαίδευση. Παραδείγματα και συγκρίσεις στο διεθνές περιβάλλον


                                

Δεν υπάρχει ημέρα της εβδομάδας, δεν υπάρχει λεπτό της,  που ο πολίτης, συνειδητά ή ανεπίγνωστα, να μη τίθεται προ διλημμάτων που αφορούν στη διατήρηση της υγείας του, την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και την αποδοχή ή την απόρριψη  της φυλετικής και πολιτισμικής ποικιλομορφίας των σύγχρονων κοινωνιών μέσα στις οποίες ζει.
Αν λοιπόν συμφωνούμε ότι:

η άγνοια και οι παρανοήσεις για τα ζητήματα υγείας, μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τη διατήρησή της, η επιδίωξη μιας αλόγιστης καταναλωτικής ευμάρειας υπονομεύει το περιβάλλον και τα ρατσιστικά στερεότυπα και οι προκαταλήψεις, μπορούν να διαλύσουν τον κοινωνικό ιστό, είναι επόμενο να προσβλέπουμε σε μια ορθολογιστική και ταυτόχρονα ανθρωπιστική παιδεία που θα εφοδιάζει τον πολίτη με όλη τη γνώση και την εμπειρία, ώστε οι αποφάσεις στις οποίες θα καταλήγει  και οι στάσεις που θα υιοθετεί, να εξυπηρετούν το γενικό καλό.

Σε μια τέτοια παιδεία, κεντρική συνιστώσα δεν μπορεί παρά να είναι  η επιστήμη της Βιολογίας. Όχι γιατί τα επιτεύγματά της, την έχουν καταστήσει την επιστήμη του 21ου αιώνα, αλλά κυρίως   γιατί από τη μελέτη των βιολογικών αντικειμένων, απορρέει γνώση που εισχωρεί σε κάθε τομέα της ατομικής και κοινωνικής δραστηριότητας.

Πρόκειται για γνώση χάρη στην οποία ο μαθητής αποκτά συνείδηση της μοναδικότητάς του και της μοναδικότητας των συνανθρώπων του, πρόκειται για γνώση από την οποία πηγάζει η ανεκτικότητα, ο σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, η περιφρούρηση της ατομικής υγείας, η χαρά του να είναι κανείς ζωντανός και να το απολαμβάνει, η ικανότητα να λαμβάνει αποφάσεις κρίσιμες για τον εαυτό του και τους άλλους.

Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι  τα εκπαιδευτικά συστήματα διεθνώς δίνουν μεγάλο βάρος στα βιολογικά μαθήματα,  κάτι που συμβαίνει και με τον παγκόσμιο διαγωνισμό PISA, στον οποίο μεταξύ των 13 μειζόνων αντικειμένων του, στα οποία αξιολογούνται τα διάφορα εκπαιδευτικά συστήματα, μέσω της επίδοσης των μαθητών τους, τα 6 είναι αμιγώς βιολογικού περιεχομένου.

Συμβαίνει κάτι αντίστοιχο στη χώρα μας; Η απάντηση, όπως συνάγεται από τα στοιχεία που έθεσε υπόψη μας η κα Ευαγγελία Μαυρικάκη, (Λέκτορα στο Π.Τ.Δ.Ε. του Ε.Κ.Π.Α.), στην εισήγησή της με θέμα:  "Το μάθημα της Βιολογίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση -Παραδείγματα και συγκρίσεις στο διεθνές περιβάλλον",  τον Νοέμβριο του 2008 στο 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο, "Ελληνική Παιδαγωγική & Εκπαιδευτική Έρευνα" είναι απογοητευτική.

Θέτουμε λοιπόν υπόψη των αναγνωστών μας την κατατοπιστική  παρουσίαση που συνόδευσε τη σχετική εισήγηση, υποσχόμενοι ότι στο άμεσο μέλλον θα επανέλθουμε με το πλήρες κείμενο της.


http://www.biology4u.gr/
ΜΑΥΡΙΚΑΚΗ_ΠΕΕ_20082

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου